Är du inte också trött på att se tumme upp-symbolen lysa upp på sociala medier? Men det är ännu värre för det verkar som om folk numer knappast orkar trycka på en tumme upp längre, än mindre klicka på en länk. Det är som om vi förlorat vårt engagemang, gnista och som om det ersatts av likgiltighet. Men varför är det så? Är vi verkligen så lata eller är vi bara offer för den förklening av oss som intelligenta varelser som sociala medier har skapat genom det oändliga flödet, och gjort oss till apatiska fågelungar som bara skriker efter mer? Varav “mer” bara är precis samma gamla skit so vi såg för tolv sekunder sen.
Vi lever i en era då information rinner ut på dussintals medieplattformar i en aldrig sinande ström. Vare sig det är bilder, videor, memes, musik eller texter, vi matas med allt detta innehåll utan någon tydlig gräns. Till och med Google Chrome har en gräns för hur många flikar man kan ha öppet samtidigt ( vilket gladde mig när jag slog i den väggen häromdagen). Men sociala medier har gjort det möjligt för oss att konsumera information utan ansträngning och det har blivit en (o)vana att bara skrolla numb och knappt titta på saker. Vi har blivit bortskämda med denna tekniska bekvämlighet och det har gjort oss mindre benägna att fördjupa oss i något längre än ett par sekunder. Sorgligt på ngt sätt – om man betänker att bakom nästan vartenda inlägg som skrollas förbi har en människa lagt ned en del tid, eftertanke och energi på att skapa innehållet som gäspas förbi av miljoner åskådare.
Det är också möjligt att vi har blivit apatiska på grund av det minskade värdet av en “tumme upp”. I början var det en gest av uppskattning och ett sätt att visa att man gillade något. Men helt ärligt – hur många gånger har vi menat något på riktigt när allt vi orkar är genomföra en mekanisk handling, en reflex snarare än ett verkligt uttryck för engagemang, som en trött programmerare har beslutat sig för att bygga. Vi har helt enkelt blivit bekväma med att vara passiva åskådare istället för aktiva deltagare. Och så lurar vi oss själva med att vi är duktiga och “aktiva” som klickar på en tumme upp. En likgiltig tumme.
Men varför är vi så likgiltiga? Är det för den överväldigande mängden information som finns tillgänglig för oss. Jag funderar på om det är så att när vi ständigt bombarderas med innehåll blir vi numba och förlorar vår förmåga att reagera. Det är som om vi har blivit immun mot allt som presenteras för oss. Det betyder inte nödvändigtvis att vi är lata, utan kanske snarare att vi har blivit utmattade av det konstanta flödet.
Så frågan är hur vi bryter denna likgiltighet och återupplivar något som påminner om intresse och vilja att delta med mer än en trött tumme ( och ja jag använder tummar jag med…men ska nog sluta med det – orkar jag inte klä min “tumme i ord” då kan det egentligen kvitta). Man måste bli medveten om det faktum att vi har blivit offer för den förenklade, strömmande, algoritmiska digitala världen av sociala medier, där allt serveras till oss utan eftertanke. Genom att vara mer medvetna om att vi ska kontrollera vårt agerande och inte låta algoritmer styra oss och aktivt sträva efter att engagera på innehåll som ger oss något av värde kan vi bryta mönstret och återerövra vår förmåga att vara delaktiga.
Så, nästa gång du ser en länk (som leder dig bort från den förklenande sociala medier plattform du är på, utmana dig själv att faktiskt klicka på den och utforska det som erbjuds). Det kan vara en artikel som ger dig ny kunskap eller en video som inspirerar dig. En låt du inte visste att du gillade. Ett tips på en fantastisk bok. Genom att aktivt delta istället för att vara en passiv åskådare kan vi återupprätta vår förmåga att vara engagerade och hitta verkligt värde i det innehåll vi konsumerar. Kom ihåg en sak Facebook viil inte att du är någon annanstans än i Facebook. Detta gäller givetvis Instagram, Tik Tok, Twitter, Youtube, Linkedin etc… De gör dig inte en tjänst – för du är inte en människa för dem, du är en produkt.
Så låt oss bryta det likgiltiga förhållandet till länkar och återigen upptäcka kraften i att vara aktiva deltagare i den digitala världen. Världen väntar på oss att klicka här, och det är dags att vi tar det första steget. Välkommen till min blogg!
Rösta gärna på min låt “Ensam” här på denna lista: http://www.topplistan.eu/